Monday, November 27, 2006

Politiet ved Faderhuset 2. (Danish)

Jeg har været tæt på at slette gårsdagens indlæg flere gange fordi jeg nok er for unuanceret i mine betrakninger, men har indtil videre ladet den stå.

Mit syn på politiet er unægtelig farvet af mine personlige oplevelser af politiets opførsel i forbindelse med fodboldkampe. Især min oplevelse i Juli 1997 på Brøndby Stadion hvor politiet gik til angreb med hunde og stave på alle der stod på FCK's fan afsnit.

Gårsdagens video ikke er utvetydig bevis på politivold og jeg erkender at politiet burde have ret til med magt at arrester alle medvirkende til en demostration der bryder loven.

Men, hvor meget magtanvendelse er nødvendig og rimmelig overfor mennesker som blot nægter at sætte sig ned? På det tidspunkt hvor politiet slår løs i retning af hovederne på de sidende demostranter, udgør de pågældende personer ikke en fare for hverken politiet eller Faderhuset.

Jeg kender ikke lovgivingen mht. politiets brug af stave, men i min mening burde stavene kun kunne anvendes imod personer der udgør en aktuel fare for vold mod personer* (eller meget alvorlig materiel skade) og der er ingen anden måde at standse vedkommende på. Kort sagt burde politiets magtanvendele være i proporation til den aktuelle fare som demostranterne udgør. Blot at modstå anholdelse burde ikke i sig selv give politiet ret til at slå løs med stavene.

* Med 'vold mod personer' mener jeg det som engelsk ret kalder Grievious Bodily Harm eller Actual Bodily Harm.

2 Comments:

At 28 November, 2006 07:58, Blogger Lasse Bech said...

Og jeg mener der altid skal evalueres af uvildige efter sådan en situation.

F.eks. ville et større antal betjente på stedet sikkert bedre have kunnet håndtere situationen uden brug af stave.

Der er også andre tilfælde end det du selv har oplevet - jeg tror det var Malmø fans, der nærmest blev overfaldet i Parken engang.

 
At 29 November, 2006 13:28, Blogger Torsten Pedersen said...

Du har nok ret i at uvildige øjne bør evaluere sådanne forløb.

Jeg er ihvertfal ikke uvildig og dømmer politiet selv om jeg stort set ikke kender fakta. Men, samtidig mener jeg at store dele af samfundet dømmer demstranter, fodboldfans m.v lige så tyndt grundlag og tror på politiet næsten uanset hvad der sker.

 

Post a Comment

<< Home